همکاري« تهران» و «رم» در زمينه انرژي‌هاي تجديدپذير


سفير ايتاليا در ايران با تاکيد بر اينکه تيرماه سال جاري هفت شرکت بزرگ ايتاليايي در زمينه انرژي‌هاي تجديدپذير به منظور برپايي سميناري مشترک با ساتبا به تهران سفر خواهند کرد، گفت: درصدد هستيم سندي در زمينه انرژي‌هاي تجديدپذير بين دو کشور به امضا برسد و کارگروهي به بررسي سند ياد شده بپردازد.
به‌ نقل از پايگاه خبري وزارت نيرو، فرهاد يزدان دوست، مشاور وزير نيرو در امور بين‌الملل و سرپرست مركز توسعه صادرات و پشتيباني صنايع آب و برق در ديدار با سفير ايتاليا در ايران با اشاره به وجود زمينه‌هاي همکاري متنوع در حوزه‌هاي آب، برق و تجديدپذيرها، گفت: در پي گسترش روابط بين‌المللي به ويژه با کشورهاي اروپا هستيم تا با اين اقدام شاهد افزايش سطح روابط و توسعه آن در آينده باشيم.
وي با اشاره به ارتباط مستقيم بخش آب و انرژي، افزود: کاهش نزولات جوي و به طبع آن تشديد کم آبي در ايران موجب شده تا امسال بدترين شرايط بارش‌ها را در طي دهه‌هاي اخير تجربه کنيم. با وجود اينکه شرايط سختي پيش روي ما خواهد بود ولي برنامه‌ريزي لازم نيز براي مديريت اين شرايط در بخش‌هاي مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

تاکيد بر استفاده بهينه از خط اعتباري بين دو کشور
يزدان دوست بر لزوم استفاده بهينه از خط اعتباري بين دو کشور تاکيد کرد و گفت: ايتاليا مي‌تواند در زمينه تحقيقات بازچرخاني آب، تصفيه فاضلاب براي صنعت و کشاروزي، شيرين سازي آب دريا و توليد برق از منابع تجديدپذير و بهره‌وري انرژي مشارکت خوبي با کشور ايران داشته باشد.

 ايتاليا براي ايران يک شريک خوب در عرصه‌ بين‌المللي است
مشاور وزير در امور بين‌الملل با اشاره به خبر سفير ايتاليا براي امضاي سندي بين دو کشور در زمينه انرژي‌‌هاي تجديدپذير، گفت: اين سند مي‌تواند قدم نخست براي حرکت به سمت فعاليت‌هاي بزرگتري باشد. ايتاليا براي ايران يک شريک خوب در عرصه‌ بين‌المللي است و ما نيز علاقه‌مند به ادامه همکاري با اين کشور هستيم.
مائورو کنچاتوري، سفير ايتاليا در ايران نيز در اين نشست حوزه انرژي را بخش مهمي‌در روابط دو کشور دانست و افزود: ايتاليا علاقه مند به ادامه همکاري بلندمدت با ايران است. پيش از اين نيز يادداشت تفاهمي‌بين دو کشور وجود دارد که درصدديم سندي در زمينه انرژي‌هاي تجديدپذير بين دو کشور به امضا برسد و کارگروهي به بررسي سند ياد شده بپردازد. وي با اشاره به فعاليت شرکت‌هاي مطرح ايتاليايي در زمينه انرژي‌هاي تجديدپذير، مديريت آب و شيرين سازي آب دريا براي شرب، گفت: خليج فارس مي‌‌تواند منبع بزرگ تامين آب براي ايران باشد. البته در اين در قبال موضوعات مهم ديگري همچون درياچه اروميه هم زمينه‌هاي خوبي براي همکاري وجود دارد. وي يادآور شد: پيش از اين يک شرکت ايتاليايي قدم نخست را در زمينه توليد انرژي‌هاي خورشيدي در جزيزه قشم برداشته است که اين قدم کوچک مي‌تواند زمينه ساز قدم‌هاي بعدي براي پروژه‌هاي بزرگتري در ايران باشد.
همچنين در اين نشست "کارملو فيکاررا" رايزن اقتصادي سفارت ايتاليا در ايران، گفت: براساس برنامه‌ريزي صورت گرفته مقرر شده است در تيرماه سال جاري هفت شرکت بزرگ فعال ايتاليا در زمينه انرژي‌هاي تجديدپذير به ايران آمده و سميناري مشترک را با همکاري ساتبا برگزار کنند.